ایران چه درسی می‌تواند از بازار مسکن چین بگیرد؟

چین در سال‌های اخیر با مشکل خانه‌ های خالی و رشد فزاینده قیمت مسکن و اجاره‌ بها مواجه شده است. همین شرایط، کمابیش در ایران هم وجود دارد. آیا می‌توان از این شباهت‌ها درس گرفت؟

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وجود ۶۵ میلیون مسکن خالی در چین، بخش ساخت و ساز این کشور را تهدید می‌کند. دلیل؟ دولت چین در ۲ دهه گذشته، با هدف تامین مسکن برای خانه‌اولی‌ها، اقدام به مداخله‌ای انبوه در این حوزه کرده است.

آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش داده، حالا نه تنها این هدف محقق نشده که تعدادی «شهر ارواح» نیز با انبوهی خانه خالی در اطراف کلان‌شهرها به وجود آمده‌اند.

تهدید بخش ساخت و ساز چین

در ایران نیز معضل خانه‌های خالی کمابیش دیده می‌شود.

به اعتقاد حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان مشکل مازاد ساخت مختص ایران نبوده و در برخی کشورها رخ داده است اما در هیچ کشوری، ابعاد آن به اندازه چین نیست.

او توضیح می‌دهد: بخش ساخت و ساز در چین، آن چنان با مازاد ساخت روبه‌رو است که مقامات نگرانند این بخش دیگر نتواند پیشران اصلی اقتصاد باشد.

قیمت مسکن و اجاره‌ بها

فرهنگ پس‌انداز با خرید مسکن

عبده‌تبریزی در یادداشتی افزوده است، وضعیت نامتعادل عرضه و تقاضا نشان می‌دهد. همانند ایران، در چین هم فرهنگ پس‌انداز با خرید مسکن‌ رواج دارد.

 
ر این کشور نیز، اجاره‌ها آنچنان رشد کرده‌اند که در برخی شهرها دولت سقف حداکثر پنج درصدی را برای افزایش سالیانه اجاره تعیین کرده است.

تشویق به ساخت با انگیزه کسب درآمد

عبده‌تبریزی تاکید کرده که دولت چین (اجاره‌دهنده زمین‌ها) مثل شهرداری‌ها در ایران، با انگیزه مالی و بی‌توجه به تقاضا، ساخت بیشتر را تشویق کرده است.

به اعتقاد او، مشابهت‌های دو کشور که هم خانه خالی دارند و هم خانوارهای زیادی که توان خرید و اجاره آنها را ندارند، حاوی درس‌هایی برای ایران است.

مطالعه بیشتر: مطلب «احتکار مسکن منجر به کالای سرمایه‌ای شد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.