پیش بینی زمان مناسب برای خرید خانه

امسال به دلیل رکود معاملات مسکن، متناسب با تورم عمومی که بیش از ۴۰ درصد بوده شاهد رشد قیمت مسکن نبودیم.
زمان مناسب برای خرید خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از محمد مرتضوی، کارشناس بازار مسکن، معمولا در ماه‌های پایانی سال بازار مسکن قیمتها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین شرایط فعلی زمان مناسب برای خرید خانه خواهد بود.

محمد مرتضوی اظهار کرد: معمولا ماههای مرداد و شهریور حجم جابه‌جایی افزایش پیدا می‌کند و سپس در پاییز با کاهش خرید و فروشها مواجه می‌شویم. قیمت نیز ۰.۲ درصد در تهران کاهش یافت که چندان اهمیت ندارد و در واقع بازار در ثبات نسبی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار مسکن افزود: یکی دیگر از دلایل ثبات بازار مسکن به طرح جهش تولید و تامین مسکن مربوط می‌شود.

وی گفت: اغلب کسانی که سالیان طولانی در بازار مسکن حضور دارند معتقدند نه تنها امکان ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال وجود ندارد بلکه تورم شدیدی را به بازار مسکن تحمیل خواهد کرد.

شرایط رمان مناسب برای خرید خانه

در حال حاضر سالیانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می‌شود که اگر بخواهیم یکباره این عدد را به یک میلیون واحد برسانیم یعنی سه برابر فعلی نیاز به نهاده‌های ساختمانی، خدمات و نیروی انسانی داریم. به همین نسبت رقابتی در بازار ایجاد می‌شود که کل زنجیره را با رشد قیمت مواجه می‌کند.

مرتضوی درباره پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان سال جاری گفت: ما با موضوع تحریم‌های خارجی مواجهیم که همه سطوح اقتصادی را درگیر خود کرده است.

 خیلی از فعالین اقتصادی نگاهشان به شکسته شدن یا نشدن تحریمها است که تاثیرات جدی بر قیمت ارز و بازارهای همسو با آن خواهد داشت.

از طرف دیگر متناسب با تورم نیمه دوم سال، در ماههای بهمن و اسفند انتظار افزایش معاملات و رشد محدود قیمت را داریم که در حد تورم شش ماهه دوم خواهد بود.

مهرماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش و در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۱۸.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۵.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل ۲۹.۸ و ۳۶.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «گرفتن دو وام مسکن با یک سند امکان پذیر است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.