وضعیت بحرانی فرونشست زمین در تهران

رییس کل سازمان ترازیابی کشوری: در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ تهران فرونشست در حال کشیده شدن به مناطق شهری است و به عنوان مثال در منطقه چهاردانگه سرعت فرونشست در یک بازه کم در حال افزایش است.
فرونشست زمین در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از معصومه آمیغ پی رییس کل سازمان ترازیابی، پدیده فرونشست تدریجی است و نیاز به مدیریت دارد و فرونشست زمین در تهران نیز مربوط به جنوب شهر تهران و دشت شهریار می‌شود که به مناطق شهری نیز کشیده شده است.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر در تهران گسترش پهنه فرونشست رخ داده است اما چهار تا پنج برابر نشده است و سرعت بیشینه آن نیز کاهش یافته است و طبق براوردهای صورت گرفته تهران سالانه ۱۸سانت فرونشست زمین را تجربه میکند.

آمیغ پی در ادامه گفت: در برخی از مناطق مانند مناطق کمربندی آزادگان و در شهرک‌هایی مانند شهرک مصطفی خمینی سرعت فرونشست زمین در بازه زمانی یک تا دو سال دو برابر شده است و این شهرک مسکونی در حال حاضر در معرض خطر است.

در مناطق شمالی به هیچ عنوان فرونشستی مشاهده نشده است چراکه فرونشست در مناطق درشت دانه مشاهده نمی‌شود و در خاک‌های ریزدانه اتفاق می‌افتد و دشت‌ها بیشتر در معرض خطر فرونشست هستند و در مناطق درشت دانه جذب آب صورت میگیرد که در تهران در تمام مناطق درشت دانه ساخت پل‌ها و ساختمان‌ها جذب آب را مختل کرده است.

وی در ادامه افزود: در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ تهران فرونشست در حال کشیده شدن به مناطق شهری است و به عنوان مثال در منطقه چهاردانگه سرعت فرونشست در یک بازه کم درحال افزایش است.

وی در ادامه افزود: در خطوط آب رسانی، گاز و فاضلاب نیز فرونشست زمین می‌تواند مشکل آفرین باشد و وقوع زلزله‌هایی با ریشتر کم در مناطقی که دچار فرونشست هستند از آنجا که پی ساختمان در فرونشست قرار گرفته است می‌تواند خرابی خیلی بیشتری ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «ظرفیت نهضت ملی مسکن در پردیس» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.